Formalisme og flowerpower | |||||||||||||||||||||
Når ord og billede danser tæt Balladen om Bianca er en ud af flere dobbeltseancer dette efterår, hvor tekst og billede danser pardans. Aidt og Lykke har vovet at sætte sjæleren på og danse langsomt og tæt, så billeder og ord filtrer ind i hinanden. Ord fra digtene optræder på billederne og figurer som José, Bianca og Kristin kan være nogle af de personer, vi støder ind i på billedsiden. Temaer fra teksten gentages og varieres i billederne. Den røde farve, der fungerer som en slags vandmærke i mange af billederne, løber som en Ariadnetråd gennem hele værket og binder tekst og billede sammen: flamencokjolen, slagtningen, skoene, Biancas kirsebærkjole, kælken, blade på kastanjetræet, blodet på hænderne, en rund ring om et hundehoved, hunden i den skotsternede kurv, der formentligt har tygget på den halvbidte røde massagekugle på gulvet i huset i Sydfrankrig, ja man kunne blive ved... | |||||||||||||||||||||
Naja Marie Aidt og Kim Lykke: Balladen om Bianca. | ||||
Men blot fordi man sætter billeder og ord sammen på en ny måde, ændrer det vel ikke, som Aidt selv siger, læserens liv, sådan i det store i hvert fald. Alligevel er Balladen om Bianca en særlig oplevelse, et stemningskick, som hverken tekst eller billede kunne give alene. Det er som at se en film, der er som en særlig stemning en aften i byen, der er som en popsang, man gerne vil høre igen og igen, mens man som en teenager piller ved teksten på coveret. Man forelsker sig med garanti i et billede eller digt, der som dette er dansk regnvejrspop, når det er bedst: det var på broen | ||
Naja Marie Aidt og Kim Lykke: Balladen om Bianca. 180 sider. 325 kr. Gyldendal. Naja Marie Aidt: Begyndelsen til en historie/Så börjar en historia. Tolkningar och monotypier: Håkan Blomkvist. 196 SKr. JHB förlag. aktuelt | aktuelt-arkiv | indeks | 5/12/02 | ||