Jesper Fabricius:
Kunsthæfte nr. 2
(tv. og nedenfor)

Forlaget Space Poetry holder stædigt fast ved sin position som den nye kunsts mest interessante og uprætentiøse platform. Efterhånden er forlaget gået hen og blevet et helt arkiv over, hvad der rører sig inden for den danske kunsts eksperimenterende cirkler. Space Poetry er således forlaget, hvor Erik Steffensen udsender sin linde strøm af små reflekterende pixi-bøger, hvor billedkunstneren Tal R. i bogen Everybody Please Go Home samlede sine personlige, men så absolut vedkommende og yderst morsomme fotografier, og hvor forlagets ankermand, kunstneren Jesper Fabricius, nu i en række publikationer har eksperimenteret med modernismens mange afarter.

Kort før jul udgav Space Poetry sin anden bog i serien af Kunsthæfter. Den lille håndsyede pamflet Kunsthæfte nr. 2 med værker af Jesper Fabricius rummer en serie små udklip fra gamle blade og bøger, der udforsker rummet mellem en abstrakt og konkret kunst. Bogens 21 farvetryk ligner et nuanceret sammenkog af den amerikanske fotograf William Egglestons ferske billedsprog, Poul Gernes' non-figurative strukturer - til sidst tilsat lidt Bo Bedre fra 1960'erne. I udklippene kan beskueren mellem de nykreerede abstrakte motiver ane lækkert lyst fyrretræ, røde syntetiske gulvtæpper og måske endda et par arabesk-mønstrede blå bomuldstrusser!?

De enkelte udklip fremstår tilfældigt placeres og sammensat på det hvide papir; en skævhed der fint underbygger det legende og skitseagtige udtryk, som Fabricius selv benævner som en slags "genbrugs-modernisme".

Jesper Fabricius: Uncontrolled.

En anden udgivelse fra Space Poetry er et katalog, som samler op omkring tre forskellige udstillinger etableret i forbindelse med et ungarsk/dansk kunstnerisk udvekslingsprojekt. Kataloget hedder Real Time Wind In My Garden Uncontrolled og dækker i ord og billeder de separate udstillinger, som inden for de sidste par år har været vist enten i Ungarn eller Danmark. Blandt de deltagende kunstneren er Peter Land, som med sin vanlige Buster Keatonske tragikomiske attitude her udforsker turismens absurde rejseformler. I video-installationen In My Garden, som han har skabt sammen med ungarske Hajnal Németh, tilbereder de to kunstnere en klassisk ungarsk gullasch, men hvor ingredienserne er turist-relaterede ikoner. Kunsternes kulinariske tiltag afbrydes af og til af en stor kanin, som danser rundt og hygger sig i den ungarske baghave.

Hajnal Németh og Peter Land: fra In My Garden (videostill).

Frans Jacobi har sammen med den ungarske kunstner Endre Koronczi skabt udstillingen Real Time Wind, hvor de to kunstnere ved hjælp af seks store ventilatorer skaber kunstige vinde i et galleri. Ventilatorerne aktiveres for eksempel ved at et menneske passerer gennem galleriets dør. Således sætter beskueren selv den kraftige vind i gang, som siden forhindrer vedkommende i fysisk at trænge ind i og udforske galleriets forskellige rum. Vindens magt og skabende kraft er også temaet i en række forskelligartede fotografier af de to kunstnere. Hvor Endre Koronczi i sine bevægelses-uskarpe fotografier fokuserer på vinden som naturens poetiske og magtfulde element, interesserer Frans Jacobi sig snarere for vinden som en i bogstavelig forstand betydningsmæssig løftestang for sine personlige projekter.

Frans Jacobi: Real Time Wind.

Jacobi benytter vinden som del af sit kunstneriske udtryk, idet det er vinden, der bringer de farvede balloner og flag, kunstneren har placeret rundt omkring i naturen, i bevægelse: tableauer, som han siden fotograferer og sammensætter til en farvemættet billedcollage.
 

Jesper Fabricius: Kunsthæfte nr. 2. Forlaget Space Poetry 2000. Kr. 20.

Endre Koronczi, Frans Jacobi, Hajnal Németh, Peter Land, Attila Csörgö, Antal Lakner, Lars Buchardt og Jesper Fabricius: Real Time Wind In My Garden Uncontrolled. Forlaget Space Poetry 2001. Kr. 80.

Begge udgivelser kan købes i velassorterede boghandlere eller gennem forlaget på tlf. 33 15 30 81.

 

Se også Jesper Fabricius' bidrag til afsnitp.dk-udstillingen Hvad er visuel poesi?

tilbage til aktuelt | aktuelt-arkiv | omtalt 14/2/01