Afsnit P er et eksempel på en eksklusiv brug af teltlejrprincippet. Man beslutter sig for, at der er noget, der hedder visuel poesi. Det vil man finde ud af, hvad er, og vise, hvad har været, og kræve at få mere af, opflammet af computermediets nye muligheder. Ergo gør man ældre og afdøde digteres visuelle værker så gode som nye, og inviterer de nulevende indenfor i laboratoriet. Lars Bukdahl: Generationsmaskinen (Borgen 2004) "Labyrinten": Den digitale web's essentielle egenskaber og muligheder kommer rigtigt til sin ret, når vi bruger labyrinten som model for, hvad der kendetegner Internet. I modsætningen til torvet og kravet om "usability" byder labyrinten på en fængslende oplevelse, ja endog skønhed. Labyrinten repræsenterer en udfordring, og udforskningens formål er af en anden karakter end på torvet. Og man skal kunne gå vild. Man skal også kunne finde det, man ikke ledte efter. (I skrivende stund er det danske netsted afsnitp.dk et godt eksempel på dette, på Nettets state of the art i det hele taget. Interesserede bør særlig kaste et blik på det "webessay", som er lagt ud her.) Jan Kjærstad: Menneskets nett (Aschehoug 2004), vores oversættelse
Karen Syberg (Information 15/12/03) Da jeg fandt denne hjemmeside, blev jeg lykkelig. Jeg tror, jeg har anbefalet den til alle, jeg kender. (...) Her finder man veludførte, intelligente og morsomme poetiske eksperimenter (som Morten Søndergaards foranderlige digtkort Landskaber omkring digtet Kompas eller Mette Moestrups brevprojekt M.M.). Her er indsigtsfulde artikler om alle slags genreoverskridende litteratur, et generøst billedarkiv og masser af links til nærtbeslægtede sider. Gå heller ikke glip af muligheden for at tage del i vaskeægte vaskeri-fetichistisk billedpoesi: Program:Møntvask, en foto- og tekstmosaik udført af gruppen StadtFlur. Anna Hallberg (Götebogs-Posten 30/12/03) For bedst at sanse [Christian Yde Frostholms] nye cyberopus kan det stærkt anbefales at gå på nettet. (...) Cyberudgaven giver (...) en meget smuk og finurlig anskueliggørelse i en mere samlet (hvis ikke samplet) form, af, hvordan helheden af alle disse afrevne ord kunne tage sig ud for Deres forestillingsevne. Der er ikke blot tale om en anskueliggørelse, men også om en undersøgelse, en generinrindring og en forestilling; en undersøgelse af hverdagens mikroskopiske ordhændelser, og en generindring af alt det, vi som regel glemmer, alt det, der går tabt og frasorteres i dagens hæsblæsende løb, og endelig en forestilling om, hvordan ordene kunne tage sig ud, hvis man samlede dem på f.eks. denne her måde. Mikael Bruun Zangenberg (Politiken 1/09/04)
Hans Jørn Nielsen: Dansk litteratur på nettet (Bogens Verden 2001/6)
Jannie Bendsen (Litteratursiden.dk 2002) | I Sverige er der en hel række nye digtere, som har ladet sig inspirere af den konkretisme, der i særlig grad blomstrede i Sverige i tresserne. Det kan i øjeblikket beses også i Danmark på internetgalleriet Afsnit Ps meget flotte og gennemførte udstilling af animeret svensk konkretpoesi, der både omfatter nutidige præsentationer, samtidig kritik og en sektion svenske nutidspoeter. Tania Ørum: OEI, hvor de kan i Sverige (Information 2/3/05) Lad mig da lige slå et stort slag for Afsnit P, hvis udstilling om svensk konkret poesi er helt fantastisk. Jon Helt Haarder (Hvad sker der - nyt fra Danskstudiet i Kolding 20/5/05) Scenebestyrerne leverer også en lind strøm af såkaldte plogs, eller p-logs (...). Det er alt sammen interessant og letlæst, blandt andet fordi skribenterne bruger en stram, nærmest journalistisk form og ikke forfalder til de private betragtninger, man ellers kan forvente i en internetdagbog, og denne skrivestil - og antallet af historier - gør, at man i den aktuelle udgave af Afsnit P mere kommer til at opleve stedet som et elektronisk kunstmagasin med tilhørende galleri for visuel poesi end det modsatte. Men nu er det jo internet, og dermed har man selv friheden til at vælge, hvilken retning, man tager med sin klikken-rundt. Man kan bevæge sig direkte ind i galleriet og undgå de korte aktuelle kommentarer og reportager, eller man kan vælge galleriet fra og læse ikke alene de aktuelle kommentarer og reportager, men også de gamle tekster, eller man kan gøre det hele, hvilket så kræver rigtig god tid... Og det er jo internettets forbandelse, men også dets gave til menneskeheden, at man hele kan vælge rute ind i et ukendt landskab, hvilket let kan føre til forvirring og frustration, men så længe der er noget at hente i alle afkroge, ja, så er det besværet værd, og det synes jeg, der er i Afsnit P. Og når man har været på besøg et par gange, kommer der jo en slags overblik, og man kan vælge mere bevidst, hvis man altså er interesseret i at se verden igennem den visuelle poesis briller. Og er man ikke det, må jeg advare om, at man risikerer at blive det, hvis man går ind på Afsnit P. Torben Brandt (DR P1 Morgen, 16/2/05) Det digteriske websted Afsnit P forener humor, satire og skarp kommentar i den digitale antologi 'Parlør'. Og på et sjældent højt niveau. Smukke, eksperimenterende og tankevækkende udstillinger, tekster samt diverse blandformer. For folkene bag www.afsnitp.dk har ikke blot overført traditionelle udtryksformer som digtning og billedkunst til computerskærmens flade, men forsøgt at pejle sig ind på nogle af de nye muligheder, nettet som medie giver. Henrik Palle (Politiken 17/6/02) Sjov i gaden. Litteratur og billedkunst og samfundssatire samlet på nettet med en næsten revylignende lethed på netstedet Afsnit P. Synne Rifbjerg (om Afsnit Ps nye Parlør) (Weekendavisen 21-27/06/02) Den politiske satire opdateres i Afsnit Ps nye projekt, Parlør, der som virtuel ordbog udnytter alle nettets muligheder. (...) Litteratur, det er noget følsomt, let verdensfjernt noget, ikke sandt? Nej, det er ikke sandt, især ikke hvis man skal tro det nyeste projekt på Danmarks førende netside for eksperimenterende litteratur, Afsnit P. Tue Andersen Nexø (Information 12/7/02) I år har Kunstfaggruppen valgt at give prisen til www.afsnitp.dk, som vi uden at blinke vil benævne som landets mest inspirerende site, når det gælder eksperimenter og undersøgelser af, hvad nettet kan bruges til i crossovers inden for poesi, lyd og billedkunst. Afsnit P er en legeplads for digtere, billedkunstnere, designere, litteratur- og kunsthistorikere. Bibliotekarforbundets Kunstfaggruppe i forbindelse med uddelingen af Den Blå Abe 2002
Berit Mühlhausen (Information 25/04/00) Det ligner alt sammen en vital brøkdel af poesiens fremtid. Lars Bukdahl (Litteratursiden 2000)
| ||||