Bidragyderne til Hvad er visuel poesi? arbejder i krydsfeltet mellem litteratur, poesi, kritik, arkitektur, antropologi, billedkunst, fotografi, grafik m.m. og idéen er at lade vidensfelter og udtryksformer korrespondere. Tekster og værker udnytter internettets multimediemuligheder og afsøger poesiens forbindelse til andre kunstarter på eksperimentel og uforudsigelig vis. Man vil derfor kunne derfor pendle mellem græske figurdigte, oversat til nudansk, 70'er-tegneserier med indlagte guitarakkorder, en meditation over morse, overskrevne newyorkerfotos og tressergrafik, se forsvindingsnumre i det laotiske alfabet og stifte bekendtskab med digtformen en onzain. Med meget mere. Overalt vil udstillingen forme sig som en udforskning af sprogets visualitet, og alle bidrag udfordres af nettets dynamik og rumlighed: Ældre værker remixes og nye skabes. Samtidig med udstillingen Hvad er visuel poesi? bringer vi nye breve fra vores internationale korrespondenter, der på forskellig vis forholder sig til udstillingstemaet. Fra New York sender Andreas Brøgger et omfattende essay Fra papir og blæk til skærm og pixel om fremtidens bog i bogform. Marianne Lumholdt tænder læselampen i London, og Morten Søndergaard har skrevet en katolsk gyser fra italienske Vinci. Lene Wissing tager til japansk maskinskrivning og Tatiana Maria Lund introducerer to sprogarbejdende billedkunstnere i Glasgow. Endelig bringer Peter Eriksen fra sin helt egen satellit i cyberspace billeder fra livet på Mars. Vores aktuelle bookmark er Annemette Kure Andersens Fraktur, og på aktueltsiden anmeldes bl.a. bøger af Borum og Kaspar Kaum Bonnén og tidsskriftet Pist Protta. Broby-Johansens Blod og Bønnelyckes Berlin er nye indslag i foyer'en. Endelig fortsætter vi opfordringen til publikum om at skrive selv: i udstillingens gæstebog og til vores brevsektion: udstillingens spørgeleg er åben for alle!
tidligere | følgende pressemeddelelse tilbage til galleri | aktuelt | aktuelt-arkiv | ||