Claude Closky: The 365 | |||||||||||||||||||||
Claude Closkys arbejder danner et univers af metodiske og præcise systemer. Talrækker, kronologisk orden og kategoriseringer svigter ikke deres formål, men deres praktiske funktion er røget. Springet fra ét system til et andet er ganske enkelt og nærmest logisk. Strategien er en blanding af energisk dovenskab, håbefuld omrokering og manisk ophobning. Oversat til bøger, webprojekter, video, foto og tegninger. Kronologien i bogen The 365 days of 1991 classified by size (1992) er ordnet efter længden af dagenes navne, trykt som tekst. Hermed bliver årets første dag Friday the fifth of July og den sidste Wednesday the twenty-seventh of November. Denne simple metode minder i sin forenkling lidt om krydsogtværsen Mots Fléchés. Her skal man ikke finde synonymer, for løsningen er det, der skulle være spørgsmålet. Det kan ikke erstattes. | ||
Claude Closky: Mots fléchés - Crossword Puzzle 1994, trykt i Omnibus nr. 10, oktober 1994. Klik for at se hele billedet. | ||||
Især Closkys tegninger er eksempler på sprogets autoritet. Oftest er det udelukkende titlen, der bestemmer tegningen, som i Un 3 qui commence bien (1994). Closky har i øvrigt lavet utallige af sådanne forvridninger af det lille præcise tal udsat for ord. For eksempel tegningen af et 2-tal, Le 2 de 25 (1991). En logisk påstand, som man gerne tager til sig. Selv om det kan forekomme én, at Closky arbejder med en udtømning af muligheder, opstår der parallelt denne genvinding af det individuelle. Steder, hvor det egentlig slet ikke kan fungere, men vel netop derfor virker befriende. | ||
Claude Closky: Le 2 de 25 (1991) kuglepen på papir, 30 x 24cm. | ||||
Det er ikke så forbavsende, at reklamen er et af Closkys yndede materialer/ofre, brugt i f.eks. De 1 à 100 francs (1993), et 'varekatalog' kategoriseret udelukkende efter talrækken og med mulighed for at købe til bogstaveligt talt 'hver en pris'. Et værk der i øvrigt er med i det fantastiske Magazines (1998), en monografi, som imiterer de store kulørte blade. I collagen, og senere bogen, 1000 choses à faire (1993-96) bliver man udsat for en strøm af råd/opfordringer/advarsler, en metode Closky også har anvendt i bl.a. webarbejderne Publicité/Advertising og Full flavored. Ord i lange baner og flotte farver strømmer forbi lidt som et ekko, hvor man hverken helt kan høre begyndelsen eller slutningen. Andre webarbejder som Do you want love or lust? (1997), ligeledes med tekster fra ugeblade, synes at gå direkte efter det præcise, men afslører hverken systemet, eller hvad det leder hen til. Der er kun stadig flere muligheder og valg, og det løsrevne sprog i disse værker kæmper for at komme til orde. | Claude Closky: De 1 à 1000 Francs (1993). Collage på glas. 140 x 1350 cm. Detalje. | |||
Claude Closky: 1000 choses à faire. (1993-1997), collage 210 x 1000 cm.. Foto fra installation, Meymac. | ||||
Claude Closky: A 1000 things to do (1995-1996) collage, 210 x 816 cm. Detalje. | ||||
Claude Closky: A 1000 things to do. Udgivet af Galerie du Jour Agnès B, Paris, maj 1996, sort offsettryk, hæftet, 64 sider, 21 x 15 cm. Detalje af bog. | ||||
Det er svært at modsige Closkys påstande, som i bogen 100 photographs which are not photographs of horses (1995), en samling billeder af høns, og det er vel også hele pointen, at det er så let at sige, at sådan er det. Og så er der alligevel lige en mulighed mere. Closkys arbejder synes ihærdigt at udsætte den endelige løsning, og hans univers forbliver foranderligt og organisk. More beautiful. | ||
Claude Closky: Un 3 qui commence bien (1994), kuglepen på papir 30 x 24 cm. | ||||
På www.sittes.net finder man links til samtlige Claude Closkys webarbejder og information i øvrigt, så det ender altså heller ikke her.
Claude Closky: Going for the High Score | ||