I december 1965 optrådte Åke Hodell og Bengt af Klintberg (f. 1938) på POEX 65 i Den Frie Udstillingsbygning med en af Klintbergs flag-events. Udstillingen var arrangeret af Bent Irve og blandt de øvrige deltagere var digtermalerne Jørgen Nash og Robert Corydon . Partituret til den dansk-svenske event "Flaggor - två events. I Köpenhamn", stammer fra samlingen Stockholmsspelet (1966), der rummer "digte, dagbog, events" fra 1960'ernes første halvdel. Her er et "Food Piece for Dick Higgins" - en absurd tekstevent om et saboteret måltid - en kort og konkret hyldest til Chieko Shiomis "Spatial poem no. 1", prosadigte, scenefortællinger samt yderligere et par ting fra POEX-arrangementet. |
| |||
Bengt af Klintberg er folklorist og etnograf. Han har udgivet bøger om vandrehistorier - Råttan i pizzan (1986) for eksempel - og folkesagn, men har også et væld af happenings bag sig. I 1962 var han sammen med Knut Wiggen, Fylkingens direktør, den første i Sverige til at opdage happeninggenren og iscenesætte eksperimentet. Klintbergs happeningdebut blev Eden, som opførtes på Staffan Olzons nyåbnede Athenateatret i Stockholm. Stykket var tænkt som en parafrase på bibelhistorien. En nøgen dame - Eva - væltede æbler ud over scenen, tomme malerbøtter udgjorde instrumenter og en bagvæg skulle males hvid for at kunne fungere som filmlærred. Æblerne endte dog hurtigt hos publikum, som fandt ud af bruge dem som kasteskyts. Og Eden endte meget passende i det kaos, der var ved bibelhistoriens begyndelse - sikkert til fuld tilfredshed for instruktøren. I 1963 deltog Klintberg i et Fluxusarrangement i Düsseldorf og traf samme år en række af de samme kunstnere i København. Som en af få svenske kunstnere bliver Klintberg del af den europæiske Fluxusbevægelse og står op gennem 1960'erne bag en række happenings og lydeksperimenter, der blev opført i de nordiske hovedstæder. En del af Klintbergs Fluxusværker er samlet og oversat i pamfletten The Cursive Scandinavian Slave (opr. Something Else Press 1967), som kan læses på UbuWeb . | ||