Happeningen blev i løbet af 1960'erne en central udtryksform for kunstnere, der forsøgte at arbejde på tværs af de traditionelle genrer. I Sverige blev Svisch-gruppen blandt de første til at introducere happenings, der kombinerede digtoplæsning, teater, lydeksperimenter og billedkunst. Oftest i en udformning, der inviterede publikum til at deltage aktivt. Ifølge Leif Nyléns bog Den öppna konsten fandt den første svenske happening sted i maj 1962 på Moderna Museet. Bag arrangementet stod Fylkingen , og idéen var Knut Wiggens. Han havde ifølge Nylén hørt om happeningformen i New York fra Öyvind Fahlström og Pontus Hultén. Arrangementet på Moderna Museet var centreret omkring en nydelig påklædt herres indtagelse af middag på en restaurant. Happeningen varede, så længe manden spiste. I det øjeblik, regningen kom, var arrangementet ovre. Undervejs i forestillingen var der adskillige muntre indslag. En halvnøgen mand spillede på gong-gong, en blokfløjtetrio spillede stykker af Grieg, der var mannequinopvisning og aftenens nyheder i radioen, og Bengt Emil Johnson læste digtet "Irma Undéns uppgång och förgängelse (till de medvirkande)" fra Hyllningarna . Andre, der interesserede sig for happenings, var Bengt af Klintberg og Staffan Olzon. Sidstnævnte lejede fra september 1962 Athenateatern i Stockholm, hvor han blandt andet fik opført Klintbergs happenings Eden og Lidners syn. Olzon selv talte ikke om happening, men om "händelser" eller "konken", som han kaldte sin særlige form for konkret realisme. Med hans egne ord: "Konken var en slags 'instant theatre'. Vi aftalte en ramme eller lod måske publikum bestemme. Derefter gjaldt det om at flikke noget sammen på 15-20 minutter og derpå opføre det." I 1964 grundlage Staffan Olzon sammen med Pi Lind Pistolteatern, der frem til 1967 opførte en lang række skuespil og happenings. På Pistolen, som teateret hed i folkemunde, opførtes første gang Fahlströms stykke Hammarskjöld om gud, der rummede både filmmateriale og skuespil. Åke Hodells Lågsniff blev i januar 1965 opført på Pistolen, og stykket blev foreviget af Sveriges Televison. Optagelsen af Lågsniff er i 2002 udkommet som dvd hos Rönnells Antikvariat .
| ||||
Torsten Ekbom: Performance og konceptkunst Bengt Emil Johnson: Poesien som happening Semikolon; ny poesi - nye medier Leif Nylén: Hvilke "grænseoverskridelser" ser du i 1960'ernes kunst? Leif Nylén: Hvordan blev den konkrete poesi modtaget af sin samtid?
| ||||