| Åke Hodells værker hele vejen fra debutbogen Flyende pilot og frem er på mange måder selvbiografiske og tager afsæt i en række faste momenter i kunstnerens liv. Traumatiske oplevelser fra skoletiden, von Heidenstams nationalistiske hymner, den militære opdragelse og disciplin, styrtet under en flyveøvelse i 1941, læsning og arbejdet på Malmø Børneteater i den langstrakte rekonvalescensperiode. Gentagelsen er en vigtig pointe i Hodells værker - den afspejler såvel oplevelser med streng disciplin og monotone rutiner som de zenagtige flash-backs - "elektronisk satori" - der knytter sig til flystyrtet. Andre vigtige elementer er sabotage og censur - ikke mindst rettet mod forfatteren selv. Igen og igen møder man fotografier, collager og tekster, hvor områder er dækket af sorte streger. Selvportrætter er gjort anonyme og ordbetydninger visket ud. Sit yderste når selvcensuren i de to værker fra 1967, Verner von Heidenstam - nya dikter og Självbiografi. I den første er nationalskjalden von Heidenstams digte forvandlet til underlag for et inferno af tuschklatter, og i Självbiografi er teksterne dækket af sorte rektangler og bærer mærker af heftige maskingeværssalver. Åke Hodells konkrete poesi taler sit eget tydelige sprog. Han vil være konkret - ønsker virkelig at udtrykke noget. Hodells poesi er politisk, engageret, bevidst, næsten manipulerende, og hans budskaber er ikke til at tage fejl af. Og så alligevel. De er heller ikke lige at forstå. Først og fremmest er de der bare, sort på hvidt, eller rødt på hvidt, i stadige skred mellem form og indhold. | |