Det trykte ords revolte
En lussing til den gode smag
At ændre verden
Opbygningen af socialismen


Vasiii Kamenskii og Andrei Kravtsov: Nøgen blandt påklædte, 1914, håndtrykt typografisk design af Vasiii Kamenskii på tapetpapir, femkantet format.

- russisk avantgarde på Louisiana

 

For at vi igen skal føle tingene, for igen at gøre stenene til sten, eksisterer det, som kaldes kunst. Kunstens mål er at give os følelse for tingene, en følelse som er et syn og ikke bare en genkendelse.

Viktor B. Sklóvskij

Til og med 19. januar 2003 kan man opleve et væsentligt historisk og kunstnerisk fundament for kunsten i det 20. århundrede, ikke mindst den kunst, der forener visuelle og sproglige udtryk. Louisiana udstiller et udvalg af helt unikke russiske avantgardebøger fra perioden 1910-1934. Udstillingen er tilrettelagt af The Museum of Modern Art i New York og præsenterer et udvalg på mere end 300 af de i alt 1100 bøger og 100 relaterede værker, som The Judith Rothschild Foundation har skænket museet.

Udstillingen er kronologisk tilrettelagt og overskueligt opdelt i tre tematiske afsnit, der følger den historiske udvikling fra revolutionsperiodens svimlende frihed, dens radikale eksperimenter og utopiske drømme, En lussing til den gode smag, op igennem 20’ernes postrevolutionære optimisme og alliance mellem avantgardens lystige eksperimenter og det sejrende bolsjevikpartis politiske mål, At ændre verden. Til 30’erne, hvor kunstnerne i stigende grad blev tvunget til at arbejde i propagandaens tjeneste, Opbygningen af socialismen. I 1934 blev blev der sat punktum for en usædvanlig frugtbar epoke i modernismens historie, idet Stalin annoncerede, at kun socialistisk realisme med dens sentimentale glorificering af sovjetiske mål ville blive tolereret fremover.

Udstillingen, der finder sted i Louisianas lyse kældre, sammenholder formelt de forskelligartede signaler og sanseindtryk, der er iboende i den særlige russiske version af tidlig avantgarde: en gammeldags, næsten kirkelig andagt - med de hellige avantgarde-ikoner godt beskyttet bag montrer af glas og en messende Majakovskij fra en diskret højttaler - er naturligt forenet med nutidigt eksklusivt design i slægtskab med den stil, der tematiseres andetsteds i huset, i udstillingen om Arne Jacobsen. Flere steder er der opstillet flade "liggende" computere, hvor man ved blot at røre ved skærmen kan bladre i bøgerne. Det er tale om en udpræget planche-udstilling, med meget læsestof, og man kan mærke på publikum, at det er en udstilling, der kræver ro og tid til fordybelse. De, der ønsker en hurtig én på opleveren, søger med det samme mod andre græsgange.

The Russian Avant-Garde Book, Museum of Modern Art

Læserummet: El Lissitzkij: Til stemmen, 1923 (The Russian Avant-Garde Book, MoMA).

For at fremme lysten til at granske og vide mere er der arrangeret et læsehjørne med litteratur og to opstillede computere, hvor man i ro og mag kan se Museum of Modern Art's fænomenale site. Ikke nok med at man her kan opleve hele udstillingen på nettet, se samtlige udstillede værker, finde masser af læsestof om værkerne og tiden, orientere sig via et komplet katalog over værkerne - man kan også bladre i en del af bøgerne, og som prikken over i’et er der installeret et animeret læserum med udvalgte bøger, hvor der kan bladres på forskellige måder samtidigt - så taktilt og sexet lavet, at man skulle tro, at Peter Greenaway havde en finger med i spillet.

Sitets design er gennemført i tråd med avantgardens formsprog, både hvad angår pangfarver, grafisk eksklusivitet, kollageteknik og futuristisk fart og bevægelse. Har man ikke tid til at taget toget til Humlebæk inden den 19. januar, ja, så er den russiske avantgarde kun et enkelt klik væk. Det er nemlig en dødssynd at gå glip af dette enestående vidneudsagn fra den visuelle poesis historie.

>>