![]() | ||||||||
![]() | ||||||||
Torsten Ekbom: Rondo - i skæringspunktet mellem generationer Leif Nylén: Hvordan blev den konkrete poesi modtaget af sin samtid? Leif Nylén: Hvordan ser den konkrete poesis udvikling ud efter midten af 1960'erne? Anna Hallberg: Det skal være sjovt at bladre Malte Persson: Teksten som partitur
| ||||||||
![]() | ||||||||
![]() ![]() | ||||||||
Erik Beckman (1935-95) beskrives ofte som en af de mest interessante og originale svenske forfattere. En spradebasse, udadvendt og sanselig, men med mørke undertoner som hos mange andre af litteraturens præstesønner. Selv føler han sig snarere som læser end egentlig forfatter. Han læser så at sige passager ind i sine bøger - dele fra andre bøger, løsrevne samtaler eller stumper af fysisk virkelighed. Hans tekster er mangestemmige og metoden en slags montage eller fletværk. I en samtale med Karl Erik Lagerlöf giver Beckman udtryk for, at spradebassen i hans bøger også er en del af metoden. En måde at fortsætte med at skrive på. Beckman debuterede med digtsamlingen Farstu i 1963 - samme år som den konkrete poesi i Sverige officielt kom til verden. De første linjer lyder: "ikke ordene, ikke det de peger på/men selve næserne de peger med er meningen". Et udsagn, der på mange måde matcher de konkrete poeters budskab. Sammenligner man Beckmans første digte med to samtidige debuter - Bengt Emil Johnsons Hyllningarna For en række af de yngre digtere i Sverige har Erik Beckman væren en afgørende inspirator. Anna Hallberg arbejdede på sin debutbog Friktion, mens hun skrev afhandling om Beckmans Inlandsbanan, og hun fortæller | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ||||
![]() | ||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |