| |||||
OEI er nok det væsentligste samlingspunkt for yngre poeter og litterater i svensk litteratur omkring 2000. Tidsskriftet er i perioden 1999-2005 blot udkommet med 12 numre - nogle dobbelte og sågar tredobbelte - men har fra begyndelsen formået at sætte dagsordenen for den sprogmaterialistiske gruppering i det svenske litteraturmiljø. I tidsskriftets redaktion sætter man fokus på den konkrete, sprogorienterede poesi, og man har reaktualiseret debatter fra 1910'erne, 1920'erne og 1960'erne om det lyriske sprogs egenskaber og værdi. Ikke sjældent glider form og indhold i OEI sammen, og tidsskriftets typografi, layout og tematiske indhold spejler oftest hinanden. Tidsskriftets navn er symptomatisk opstået af de stumper, der bliver tilbage, når man fjerner konsonanterne fra ordet "poesi". OEI har behandlet temaer som "Uidentificerede verbale objekter", L=A=N=G=U=A=G=E-poesi, Gertrude Stein, Elis E. Eriksson og - over 400 sider i det tredobbelte nr. 15/16/17 - poetiske særtræk som cut-up, sampling, appropriering, collage, fold-in, montage, détournement, ready-made og så videre. | ||
OEI har indimellem fået at høre, at det var for elitært og smalt, og ikke alle yngre litterater og digtere er begejstrede for sprogeksperimenterne. Således Kristian Leandoer i interview med Dagens Nyheter, da hans eget tidsskrift BLM, Bonniers Litterära Magasin, blev nedlagt af forlaget: "Udbuddet af tidsskrifter vil bevæge sig mod flere OEI'er, Gräs'er, guerillatidsskrifter, midlertidige projekter. Men de kommer ikke til at række længere end en smal kreds af elitekonsumenter." Redaktionen tæller Anders Lundberg, Jonas (J) Magnusson og Jesper Olsson. I redaktionskomitéen finder man en række af de seneste års toneangivende digtere: Gunnar Berge, Helena Eriksson, Jörgen Gassilewski , Anna Hallberg, Niclas Nilsson, Ulf Karl Olov Nilsson, Frederik Nyberg, Lars Mikael Raattamaa og Marie Silkeberg. I rækken af bidragydere til de første femten numre er desuden Åsa Maria Kraft, Hanna Hallgren, Camilla Hammarström, Johannes Heldén og Malte Persson. Alt i alt en "Generation OEI", som de unge eksperimenterende digtere er blevet kaldt. | ||