Cd-ens overordnede tema er ikke begrænset til et blot og bart spørgsmål om liv og død. I løbet af værket foldes det ud og belyses i alle sine medbetydninger og konsekvenser, og det er bl.a. i denne righoldighed af fortolkninger og indsigter at cd'en viser sit format. Forgængelighed er jo ikke alene et eksistentielt grundvilkår (selv om dét vel i sig selv er rigeligt), det er også en allestedsnærværende grundproces af stadig nedbrydning og transformation. Cd-rommens første værk er en bearbejdning af et lille melodisk loop som 'downsamples', dvs. afspilles i ringere og ringere kvalitet, og lyden infiltreres derfor af stadig mere støj. Ved første øre-kast hører man lyden forsvinde, men langsomt får støjen i sig selv en valør - lyden forsvinder ikke, den bliver heller ikke forringet, men hele tiden forandret. Van Gogh har i mange år været et vigtigt forum for lydkunst, både den danske og den internationale. Men det er lyden, snarere end lydkunsten, der er det bærende element på denne cd-rom, dog uden at resultatet på nogen måde ender med at blive et blot og bart lydteknisk eksperiment. Man skal for eksempel ikke særlig langt hen på cd-rommen før Jørgen de Mylius i vanlig veloplagt stil annoncerer cd'ens eengangshit (bl.a. med den præcise betragtning: 'Et eengangshit - det kan man kun høre en enkelt gang!'). Tid til dig er, får man at vide, 'det ultimative hit', komponeret specielt til Van Gogh #4, og hittets ophavsmand, Søren Søgaard-Jensen, har med usvigelig sikkerhed ramt den påkrævede blanding af rytmeboks og strygersuppe og garneret den med en helt uforglemmelig tekst: Hallo, jeg sidder midt i et møde (gengivet efter hukommelsen) Det er et sindssyg morsomt indslag - bare ordet 'eengangshit' er jo befriende langt ude, og både tekst og musik giver latterkramper, selv når de kun lever i erindringen (hvor Tiiid til dig kværner igen og igen - så kan de kalde det et eengangshit så meget de vil!). I løbet af cd'en dukker hittet op i nye arrangementer, bl.a. i en easy-listening version og i én med bip-lyde, og i efterklangen begynder man så at fundere over hvor ofte man egentlig møder musik i transformeret form - ikke blot når kvaliteten og lyden ændrer sig, men når man pludselig hører Für Elise afspillet i elektronisk udgave på Socialcentrets telefonlinie eller Yesterday i en sovs af harper og violiner omkring Primas køddisk. | ||