| Der ligger en slet skjult samfundsmæssig kommentar i selve cd-ens udformning: Den moderne tid er jo i forvejen smækfuld af eengangsobjekter fra eengangslightere og eengangskontaktlinser til one-nightstands og eengangsknald, men det bliver unægteligt en kende provokerende når tidens volumenstærke credo: BRUG OG SMID VÆK! pludselig inkluderer et unikt værk og ikke bare retter sig mod Irma's økologiske te-poser. Van Gogh #4 lægger sig her i kølvandet på Warhol og amerikansk popkunsts optagethed af masseproduktion og forbrugerkultur, men det er vel at mærke med et markant andet fortegn. For hvor Warhol meget direkte (og såmænd også Irma's teposer, omend indirekte) pointerer reproduktionens mulighed, gør Van Gogh #4 det stik modsatte ved at fastholde det unikke ved både selve objektet - cd-rommen - og oplevelsen af det. Det er befriende at det budskab er pakket ind i et af tidens allernyeste teknologiske medier, for det ophæver den nærmest blåstemplede modsætning mellem modernitet og kontemplation. Desuden ER der da for fanden en morsom skævhed forbundet med at et budskab om øjeblikkets uerstattelighed og opmærksomhedens nødvendighed netop lanceres i et medie der om noget repræsenterer zappertidens toptunede tempo; samt i sig selv er et eksempel på en virtuel realitet, der jo som regel kan erstattes - Van Gogh #4 er så undtagelsen der bekræfter reglen. | |