12 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8

<<

5. Post-it: Bogstaver og stole

Svend Åge Madsens tekst handler fra begyndelsen af om stole og kunst. Særligt klapstole tager plads, og det får uvægerligt en til at tænke på bogens rige beholdning af udfoldelige plancher. Sarte såvel som mere robuste pop-ups, der foldes ud af det vertikale tekstbånd, giver rumklang og bryder den tekstlige rytme i mere visuel rytmik. Men hvorfor lige stole? Öyvind Fahlström skrev i sin tid "bord" - altså bogstaver + ord - og gratulerede hjerteligt som vennerne i Hundredemeterskoven: "Hätila ragulpr på fåtskliaben" - hjerteligt tillykke med fødselsdagen. Det er nemmere at springe over end gå udenom. Der er ingen sammenhæng mellem Madsen og Fahlström, men måske mellem Eliasson og den svenske multikunstner. De muntert-konkretistiske øvelser giver i hvert fald lyst til at læse omveje over flapperne.

"B. Leave a mark. Make a discreet B. and then go on. Until he reaches another mark, an A. The longest way between A and B must be the way around, the other way round. Where the shortest route between two points is to go on. When the straw-hatted Dante Dandy makes to get up, he notices a butterfly that has settled on the back of the wing chair".

Genstande separeres og glider sammen igen. Butterfly projiceres ud på wing chair. Dante fordobles lydligt i Dandy. Afstanden mellem A og B er "be" og meningen alligevel den samme. Den er ikke inden i ordene, ikke inden i bogstaverne. Den er udenpå. A og B skal ses, og ham, der tegner dem så virtuost på violin, skal foldes ud. Længere er den ikke. Den korteste aftand mellem A og B er at fortsætte.

>>

 

klik for at udfolde