Det er med voldsom forsinkelse, jeg her skriver om bog-annekset til The Blind Pavilion, Olafur Eliassons repræsentation af Danmark på Venedig Biennalen 2003. Og det skyldes ikke blot skribentens almindelige distræthed, men er i høj grad også værkets egen skyld. Det er flygtigt som ind i helvede. Nomadisk, legende, eskapistisk, ubegribeligt og - trods sin netop udfoldelige planchekarakter - for formidleren næsten uudfoldeligt.

Jeg har ikke - siden den dag måneder tilbage, jeg modtog den med posten - været i tvivl om, at tryksagen The Blind Pavilion er et af landets ypperste eksempler på en artist's book. Den håndterer suverænt sammensmeltningen af ord- og billedkunst, folder udtryksformer ind og ud af hinanden, fortætter betydninger og sprænger samtidig alle gængse genreopdelinger. Og så glider den formentlig eksemplarisk sammen med Eliassons fysiske installation på biennalen, som jeg kun akkurat kan ane ved hjælp af den i bogen indlagte tegning.

Jeg er den lykkelige ejer af et værk i de allerlykkeligste omstændigheder... men hvordan skal jeg dog kunne forklare det? Jo, det skal vises - The Blind Pavilions anneks skal ses. For dem, som ikke nåede forbi Venedig, er chancen der heldigvis med bogværket. Det er måske endda rigeligt.

12 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8

The Blind Pavilion. Katalog til Olafur Eliassons danske udstillingsbidrag til Venedig Biennalen 2003. Redigeret af Eliasson og Gitte Ørskou, tekstbidrag af Svend Åge Madsen, Ørskou m.fl. Bogen er designet af CYAN, udgivet af Center for Dansk Billedkunst og distribueret af Forlaget Bindslev. 192 sider, 375 kr. Udgivet på både dansk og engelsk. Denne omtale refererer på skift til begge.

Læs mere om Olafur Eliasson, The Blind Pavilion og The Weather Project

tidligere bidrag | aktuelt | 23/6/04