| Åke Hodells svar på enquete om "Poesiens position" i Rondo nr. 2, 1963 | | 
Da jeg skrev Ikaros död, talte radarskærmen og instrumentbrættet et andet sprog, ja mange andre sprog, end jeg som poet dengang havde adgang til. I denne, lad os sige, ekstreme virkelighed af elektroniske instrumenter, hemmelige kodesignaler, motorlyde og radioopkald sad der i en bombeflyver en pilot, som var psykologisk testet og veludrustet til sin opgave - men endnu ikke helt så hjernevasket, at hans personlige tanke- og følelsesverden ikke fungerede. Jeg spurgte for eksempel mig selv, om ikke instrumentbrættets poetiske sprog kunne anvendes, om det ikke ville give noget mere end blot data, ja om det ikke indimellem kunne erstatte poesiens konventionelle "sprog" og fortælle noget om et menneske på en ny måde. Det ledte til en række eksperimenter. Jeg skrev nogle "matematiske digte" - spontant og tilfældigt fremkomne talkombinationer og formler, som udtrykte vilkårlighed og personlige kursændringer. På samme måde nedtegnede jeg punktoplevelser med enkelte ord og bogstaver, som ikke havde forbindelse til hinanden. Logbogsbladene blev fyldt med en nonfigurativ eller konkret poesi, som engang imellem endda blev afbrudt eller direkte afsluttet af et "konventionelt" meditativt eller impressionistisk digt. Også de forskellige lyde forsøgte jeg at registrere i en slags lydskrift. På den måde opstod digtet med navnet: | |