| | | Carl Fredrik Reuterswärd spillede sammen med Öyvind Fahlström en central rolle for udviklingen af den konkrete poesi i Sverige. Begge tog udgangspunkt i surrealismen og havde deres forbilleder i franske avantgardekunstere, men mens Fahlström spredte indsatsen over et meget stort felt og arbejdede både journalistisk og teoretisk, forblev Reuterswärd i en kunstnerisk skabende sammenhæng. Reuterswärd er født i Stockholm i 1934. Han er ud af officerslægt, men afveg tidligt fra den stringente fædrene vej, greb pen og pensel og rejste i 1952 til Paris for at blive elev hos maleren Fernand Léger. Her blev Reuterswärd opdraget til at male folkeligt og indregne politik og samfundsforhold i sit arbejde. I Paris stødte han også på kunstnere af en helt anden støbning, avantgardisterne Duchamp og Picabia blandt andre, og han er uundgåeligt blevet inspireret af deres mere legende og humoristiske anslag. Ladet med politik, humor, samfund og leg vendte han i 1955 tilbage og påbegyndte sit kunstneriske arbejde i Sverige. Her blev han venner med blandt andre multigeniet Öyvind Fahlström og Pontus Hultén , der få år senere skulle blive direktør for Moderna Museet i Stockholm og for alvor rive Sverige ud af efterkrigstristessen med udstillingen Rörelse i konsten . | |