Leif Nylén: Hvilke "grænseoverskridelser" ser du i 1960'ernes kunst?

Leif Nylén: Hvad er det for eksperimenter du foretager i dine egne værker?

Rondo

Carl Fredrik Reuterswärd: Remembrandt

Gorilla afløste i 1966 Rondo som Bonniers tidsskriftflagskib for unge litterater og digtere. Bag Gorilla stod en del af den gamle Rondo-redaktion - Leif Nylén, Torkel Rasmusson og Torsten Ekbom - samt Mats G. Bengtsson , og bidragyderne blev hovedsageligt fundet i kredsen omkring Svisch og Rondo. Indholdet i Gorilla er dog af en noget anden art end det, man møder i forgængeren. Med udgivelsen af Gorilla slog "medieromantikken" - som kronikør Claes-Göran Holmberg kalder det - igennem for alvor i Sverige. Spilteori, bevidsthedsudvidende eksperimenter, installations- og konceptkunst blev ligesom krydsninger mellem kunst og naturvidenskab pludselig trendy. Mats G. Bengtsson introducerede Marshall McLuhans teorier om den medieskabte virkelighed, Åke Hodell gav eksempler på matematiske og elektroniske digte , Nylén bidrog med kinetiske, visuelle digte og Carl Fredrik Reuterswärd med kunstsignaturen "Remembrandt" . Tidsskriftet nåede blot at udkomme to gange, før forlaget lod sig rive med af nye socialt og politisk engagerede strømninger og indstillede udgivelsen. Det rykker dog ikke ved, at Gorilla står som en vigtig og interessant dokumentation af det svenske kulturlivs mentale overgang fra arbejderprosa og klassisk modernisme til "attituderelativisme" - som Hans-Jørgen Nielsen kaldte det - og betydningernes frie spil.

Leif Nylén: Detalj ("Rullarna") + 12, 9, 5, 2