| En anden, der har bemærket Reuterswärds muldvarpevirksomhed er Lasse Söderberg. I sit essay "Om sinnestillståndet - nio anteckningar om Carl Fredrik Reuterswärd" beskriver han elegant Reuterswärds bevægelse mellem egne signaturer: "Kunsten at forsvinde ved at vise sig. CFR er til og manifesterer sig i billeder, bøger, optrædener af forskellig slags. Hans værk viser, at han er til (ligesom det senere vil vise, at han har været til). Men i samme øjeblik, han manifesterer sig på en af sine mange måder, forsvinder han også. Det er i virkeligheden bare signaturen, der står tilbage..." Med annoncen "Carl Fredrik Reuterswärd closed for holidays 1963-1972" forlod Reuterswärd i store træk poesien. I hvert fald var det slut med digte, remser og ordspil i bogform. Tekstkunst var han dog langt fra færdig med. Fra midten af 1960'erne udvikler Reuterswärd sine alternative alfabeter bestående af mellembogstaver , og lader i øvrigt hele tiden ord og tegn indgå i sine konceptuelle værker. Og i en periode i 1960'erne benytter han desuden bogen som alternativt udstillingsrum for forskellige litterære koncepter. Hans artists' books - kunst i bogform - udfolder sig i sprækken mellem tekst- og billedkunst og er som hans konceptuelle værker i øvrigt på én gang selvreflekterende og aktivistisk udadvendte. I 1988 vendte Reuterswärd tilbage til litteraturen med erindringsbogen Titta! Jag är osynlig, fulgt af Alias Charlie Lavendel 1952-1961 (1996) og Closed for holidays - memoarer (2000). Bøgerne gennemgår sagligt i glimt og anekdoter Reuterswärds liv, men bringer uundgåeligt tankerne i retning af det mere udspekulerede koncept "Människor jag mött" og "The Complete list of Invented Artist". Endeløse rækker med navne på personer - henholdsvis faktive og fiktive - fra samtidens New York. Mr. & Mrs. Dittenogdatten i det uendelige. Punktum, punktum, komma, punktum... Det har aldrig været nødvendigt for Reuterswärd at skjule noget mellem linjerne. >> | |