|  | | Självbiografi fra 1967 er skabt i en slags selvcensurens anti-form. Den rummer billedfragmenter af pilotliv og -udstyr, som er klæbet op på beskrevne og overstregede sider, der igen er forsøgt annulleret med sorte krydser eller endog gennemhullet af kugler fra et maskingevær. Selvdestruktion og -opbygning i en og samme bevægelse. Ud over beslægtetheden med General Bussig deler Självbiografi også stemning og idé med Verner von Heidenstam - Nya dikter , hvor en række af nationalskjaldens mest kendte hymner har lagt flade til enkle, kalligrafiske tuschklatter. Ifølge forfatteren selv et opgør med egen skolegang og opdragelse og ikke mindst den nationalistiske mentalitet, der knytter sig til Heidenstams digtning. Fra slutningen af 1960'erne komponerede Hodell en række værker til opførelse i radioen og i fysisk sammenhæng, samt elektronisk musik og tekst-lyd-værker, som i stor udstrækning opførtes på Fylkingen. I 1987 viste Moderna Museet Resor i Inre Landskap 1952-87 - en retrospektiv udstillingen af Hodells billeder - og i samme periode udkom en række selvbiografiske romaner. Åke Hodell var en multikunstner, som hele tiden arbejdede på tværs af de gængse udtryksformer. Han eksperimenterede ikke bare med lyd, billede og tekst, men anvendte også meget tidligt computere og afprøvede kunstigt skabt tale i sine værker. Alle udtryksformer havde for Hodell deres berettigelse, men de skulle bruges til noget, der skulle være mening med galskaben. Digterens egne ord fra en enquete i Rondo 1963 afspejler fint datidens debat: "Som den opmærksomme læser har lagt mærke til, har jeg i modsætning til den konkrete poesis æstetik haft til hensigt, at elektronismerne skulle udtrykke noget, have en slags betydning. Og det er det, der er vigtigt." Kan konkret poesi være meningsfuld, politisk og socialt indigneret, engageret? Ja, se Hammarbergs konkrete hverdagspoesi, Fahlström og Reuterswärds skolede metakonkretisme, og se ikke mindst Åke Hodells engagerede arbejde, hvor hvert eneste værk - elektronismer, collager, tekstbilleder osv. - er en både personlig, kunstnerisk og privat investering i verden. << | >> | |