![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | |||||
![]() ![]() | |||||
Med mere end ti års forsinkelse udkom Öyvind Fahlströms Bord - dikter 1952-55 | |||||
Titlen Bord blev til som en polemisk gestus og er et simpelt eksempel på, hvad den konkrete vending i poesien består af. I sit manifest for den konkrete poesi, Hjrtli tekklykk fsdak (Hätila ragulpr på fåtskliaben) | |||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ||||
MOA (1), Bord - dikter 1952-55 | ||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
I al deres konkrethed er Fahlströms digte omdøbt til "bord", ligesom han andetsteds i manifestet slår på tromme for, at man i poesien indimellem bør anvende "forkerte" forbindelser mellem sprog og fænomen - at alle n'er betyder "sygdom" for eksempel. At han konsekvent kalder sine collager for "kalas" (fest) og derudover opfinder flere varianter af fuglesproget fåglo, hører ligeledes til eksperimenterne med sprogets lydside. Manifestet er et oplæg til genforhandling af sprogets konventioner, og Bord samler en række eksempler på arbejdet med det nye sprogmateriale. Det konkrete materiale og de konkrete spilleregler er hele tiden i centrum - ideologier og -ismer derimod mindre interessante: "Poesien kan ikke bare analyseres, men også skabes som struktur. Og ikke bare som struktur med vægt på udtryk frem for indhold, men også som konkret struktur. Sig farvel til al slags ordnet eller uordnet, privatpsykologisk, samtidskulturel eller universel problematik. Det er givet, at ordene er symboler, men det betyder ikke, at poesien ikke skal kunne opleves og skabes med udgangspunkt i sproget som konkret materie." | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Bord - dikter 1952-55 var ved sin udgivelse genstand for væsentlige artikler i to på hinanden følgende numre af Bonniers Litterära Magasinet. Først Leif Nyléns anmeldelse I denna fördömda liljebrasa (topp-timm) i nummer 6, 1966 og siden Bengt Emil Johnsons artikel Sammansatte bord i nummer 7. De to artikler er på én gang interessante dokumenter om tiden og øjenåbnende detailnedslag i Fahlströms værk. Og så er det vel også de to, der gør, at man overhovedet kan begynde at tale om Fahlströms forfatterskab og ikke blot se ham som eksperimenterende billedkunstner. I Jörgen Gassilewskis I Nyléns anmeldelse af Bord hedder det, at "Fahlström nærmer sig sproget på en anden måde end surrealisterne. Billedophobningerne, de voldsomme associationsspring skyldes ikke kun en spontan subjektivitet, en mere eller mindre gennemført psykologisk 'automatisme'. Fahlström arbejder mere bevidst end som så. Han 'styrer' forløbet, ikke mindst ved at indføre et system af ofte mekaniske spilleregler, som kontrollerer formudviklingen. Og han styrer selve associationskraften og evnen til at danne form ind i nye områder af sproget." | |||||||
![]() | |||||||
![]() | |||||||
Leif Nylén: I denna fördömda liljebrasa (topp-timm), BLM nr. 6 1966 | |||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | Som det fremgår af interviewet "Det er givet, at ordene er symboler, men det betyder ikke, at poesien ikke skal kunne opleves og skabes med udgangspunkt i sproget som konkret materie." | ||||
Det stora och det lilla, Bord - dikter 1952-55 (uddrag) | |||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() |